Du är här:Start > Om oss > Vår tro







Vi tror på en verklig Gud

Vi tror på att den Gud som bibeln beskriver är en levande Gud som alltid har funnits och som blev synlig för oss i Jesus Kristus. I Jesu liv och framför allt i hans död på korset ser vi hur mycket Gud älskar oss människor. Hans kärlek till oss människor, till dig och mig, gjorde att han var tvungen att handla.

"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." - Joh. 3:16

I Jesus Kristus finns det ett liv att upptäcka och väg till ett evigt liv tillsammans med Gud. Eller med Jesu ord:

"Jag är Vägen, Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." - Joh. 14:6

Vi är skapade för gemenskap med Gud

Gud skapade jorden med all dess rikedom och han skapade människorna till sin avbild. Eftersom Gud är kärlek ville han dela sin kärlek med andra, med oss människor. Vi är alltså skapade för att ha en relation med Gud. Men tyvärr finns det ett problem, ett stort problem, som bibeln beskriver som "syndafallet". Att alla vi människor har del utav det upproret som Eva och Adam gjorde mot Gud i lustgården. Vi har alla vänt Gud ryggen och försökt klara oss utan honom. Vi har alla "gjort slut" med Gud men Gud som är Kärlek vände inte oss ryggen i besvikelse utan istället kom han på en frälsningsplan för att göra det möjligt för oss människor att på nytt lära känna Gud. Den planen stavas J-E-S-U-S.

Jesus är enda vägen till Gud

Jesus var sann Gud och sann människa när han levde här på jorden. Han var syndfri, helt utan fel, och han visade för oss människor vem Gud är. När Jesus lät sig spikas upp på korset tog han din och min skuld på sig. I Jesu död finner vi förlåtelse för våra synder. Men det glada budskapet om Jesus slutar inte med hans död utan i att han vaknade till liv. Efter tre dagar i graven uppstod Jesus från de döda och därför har han besegrat djävulen och har nycklarna till dödsriket. Tack vare Jesu uppståndelse från de döda kan Gud erbjuda oss ett evigt liv.

Bibeln är Guds ord

Bibeln innehåller flera olika texter som berättar om vad Gud har gjort i historien. I bibeln kan vi se vem Gud är och vad hans vilja är för sin skapelse och för oss människor. Bibeln är ingen vanlig bok utan Gud kan tala till oss genom orden i texterna. Det är när vi läser bibeln som vi förstår mer om vem Gud är.