Under någon veckas tid har jag försökt att få tag på en person. Men efter flera misslyckade försök så bestämde jag mig till slut för att istället skicka ett brev på posten. Nu för tiden när den mesta kommunikationen sker via mejl, SMS och sociala medier så kan det ju ändå kännas väldigt trevligt och snudd på lyxigt att få ett personligt brev. För säkerhets skulle hopppade jag över att skriva det för hand eftersom drygt 20 års mejlande har gjort min handstil mer eller mindre oläslig. Ibland kan jag själv knappt skriva vad jag har skrivit.

Men sen finns det förstås andra brev som man verkligen inte vill få i brevlådan. Som till exempel oväntade räkningar, kravbrev eller andra dåliga nyheter.

Idag när vi fortsätter gudstjänstserien om Jesus brev till dom sju olika församlingarna som omnämns i Uppenbarelsebokens 2:a och 3:e kapitel, så ska vi rikta blicken mot församlingen i staden Tyatira. Med facit i hand så vågar jag påstå att just det här brevet kvalar in som ett av dom där som ingen av oss skulle vilja få i vår brevlåda.

Det längsta brevet skickades till den minst viktiga av de sju städerna. Även om Jesus skriver vart och ett av de sju breven till specifika församlingar som befanns sig i unika situationen och sammanhang, så är varje brev tillgängligt för oss alla att läsa. Så trots att just dagens text primärt riktades till lärjungarna och församlingen i Tyatira så hoppas jag att du ska bli uppmuntrad av det Jesus har att säga.